Tinc l’impressió que comencem a ser davant un principi de tsunami nacionalista. Hi ha indicis per (mal?)pensar així. Suposo que estarem d’acord de fa dies en que allò que passa a ERC no són coses relatives a la seva estricta intendència. En el sentit que sigui, acaben repercutint directament al país. Bàsicament allí on fa més mal, com pot ser en la moral col·lectiva. Hi ha part d’aquest pastís de les responsabilitats que és atribuïble al conjunt de la classe política. Però hi ha un bocí molt concret, el que afecta al paquet format pels nacionalistes, en què l’activitat d’Esquerra pesa com una llosa. Insisteixo: ja sigui per a bé, ja sigui per a malament.Després d’una calma potscongressual aparent, tornen a venir les aigües remogudes. Aquest degoteig de dimissions ara en Renyer, ara en Carretero, fa pensar que la cosa no tingui una lectura final estrictament erky. Sinó que acabi tenint l’efecte de bola de neu. O bé te la pots mirar com va rodolant i agafant més dimensió o bé si bades massa se’t pot endur per endavant. I ara la piloteta no fa pas gota de por.
Segurament els dies que tenim a venir seran decisius. Decisius per a què?. Per a començar a poder destriar el gra de la palla. Quan en Renyer ofereix “tot els seu suport a Carretero”, encara a ERC, i acte seguit anuncia la renuncia a seguir militant la cosa sembla una brometa de mal gust.
Suposo que ben aviat podem posar els interrogants a lloc. De moment, però, confesso que em generen una certa intranquil·litat. El panorama nacionalista comença a bellugar-se altre cop. Vist del que som capaços, és una majúscula incògnita preveure cap on es decantarà el joc. Si a favor de la causa o bé serà l’enèsim gol en pròpia porta.
De moment, l’únic que puc fer és felicitar a en Tremosa. Que un militant d’un partit se senti tan amenaçat fins el punt d’haver de tocar el dos no convida precisament a “fer-li confiança”. Però el tema de fons no és aquest. La cosa rau en veure com es pot digerir més oferta electoral en un mercat que, tot i experimentar un cert creixement, ara mateix és bastant al límit. En un moment on seria bo gaudir d’una certa concentració –quines coses arriba a dir un liberal com jo!- de cara a poder girar la truita política del país, sembla que els tiros no apunten justament per aquí.
No trigarem gaire a veure cap a on es decantarà la balança. I si podrem seguir badant o bé començar a córrer, no fos cas que la pilota de tant grossa que s’ha fet acabi sortint de mare. És qüestió -per enèsim cop- de no perdre la fe quan, d’entrada, tot ho tenim ja tant perdut.









