dissabte, de desembre 22, 2007

Bocí nadalenc

Ara que ve Nadal la gent té ganes de sortir. És una mica sarcàstic perquè aquestes ganes no he vist mai que minvin la resta de l’any. Però en aquestes dates és converteix en una mena d’obligació. Així que cal sortir.

Vam anar al teatre a veure “El Llibertí”. Una obra molt bona, al Poliorama. Seria fantàstic si no fos pel públic. Els actors són part de la colla d’afortunats que els veus a tot arreu: al Cor de la ciutat, a Ventdelpla, a la sopa de galets. Dia si, dia també. Les ties maries de Catalunya omplien el teatre i reien infatigablement. Cadascun d’aquests actors s’ha passejat cada dia pel menjador de casa seva. Una bona estona. Son ja part de la família. Les tietes senten tan d’afecte cap a ells, que cada moment sembla apropiat per riure. Cada instant, encara que no hagi motiu per fer-ho. Una forma molt bèstia de rebentar l’obra.

Quan vaig arribar a casa vaig trobar a la bústia de correu un sobre que contenia una nadala. L’havia fet n’Illia i els seus fills. Es tota una obra d’enginyeria de les manualitats. En obrir-la es despleguen tot un cel estrellat, una segona filera d’arbres i muntanyes i alguna caseta llunyana i en primer pla sorgeix tot l’estol de personatges que composa una escena nadalenca. No hi falta ningú. I finalment hi ha la part escrita amb els bons desitjos i les corresponents signatures de la família al complert. Una fantàstica nadala tridimensional feta amb els dacs i el cor, vaja.

L’endemà, en obrir el correu-e, trobo un llarg missatge. També de n’Ília. Parla de que ja han guarnit la casa i que el pessebre ja està plantat. És, també, una llarga declaració de principis. No puc estar-me de compartir amb tu un bocinet tan nadalenc d’aquest missatge:

És un poti -poti, que us convido si el voleu veure........
Però, de la mateixa manera que la nadala que us dediquem cada any, ens serveix a tota la família petita per viure NADAL, lluny de les extravagàncies que ens precediran aquest dies, fer el pessebre i guarnir la casa també ens acosta a l'esperit de NADAL que reivindico, ara que a moltes escoles només volen celebrar el solstici d’hivern, com una història exemplar, tendra i deliciosa.

No oblideu que Sant Josep exercia una professió liberal, com la majoria de nosaltres, que per temes burocràtics els van fastiguejar l’embaràs, que Maria no tenia complexes de parir en un estable , que la solidaritat dels pastors era sincera, que els reis ho eren per savis, no per territoris conquerits, amb l’elegància del coneixement ecumènic des de diferents països i races, tot molt multicultural , i qui sap , l’estètica del pessebre també ens il·lustra el famós canvi climàtic ja que hi ha pessebres on hi ha desert i palmeres, neu i avets, tots junts........

Molts petons a totes,
Ília Gràcia Trencapals


Dels petons dirigits exclusivament a “elles” pots deduir que el missatge va arribar a la meva safata d’entrada de forma poc ortodoxa. Sí, ho confesso. Però qui pot resistir-se a un bocinet semblant de Nadal?.

10 comentaris:

joliu ha dit...

Quin fetge! vas aguantar tot el Llibertí?
Jo em vaig fugar a la mitja part. Només em sap greu haver-me perdut el cava que tenien preparat per que era la funció 100.
Em va decebre molt i molt. Moltíssim. Una comedieta d'enredo pròpia del Paco Moran, amb tots els tòpics de dona a l'armari i home gelós, dissimulat amb la subtrama semiculta de les contradiccions morals de Diderot.
El Madaula té moments que sembla que imiti el Bozzo, la Conejero arriba on arriba,... només salvaria la que feia de muller que clava el personatge de comedieta lleugera.
Últimament no se'n salva ni una. Ja et vaig comentar el fàstic que em va fer A la Toscana.
La Colometa al Nacional també era bastant entristidora i no precisament per l'argument. Quina adaptació més carrinclona,... si és que se'n pot dir adaptació o millor dir-ne transliteració. Benet, home, que una adaptació no és copiar la novela en forma de diàleg! Si has de tenir un paios vestits de negre (com si no es veiessin) canviant el decorat cada minut i mig, és que alguna cosa et falla. Això sí, reconèixer que la Bel és una actriuassa amb molt de futur, i el Martínez.... deixem-ho córrer, que encara se m'ofendria i em tancarien el bloc.

joliu ha dit...

M'oblidava del motiu de la visita,..
Molt bon Nadal a tothom i molts èxits, privats i col·lectius, per al 2008.

Dessmond ha dit...

joliu,
El motiu de la visita és més lloable del que he dit. Aquests que es van entestar en anar al teatre he de dir que són bons amics. I jo hi vaig anar per poder quedar amb ells més que per anar al teatre.
A mi em va agradar sobre tot les ombres dels arbres. Van donar una atmòsfera particular a l'escenari.
Molt Bon Nadal i jo també et desitjo molts i molts millors projectes!

Anònim ha dit...

Quin gran bocinet de Nadal (que els reis ho eren per savis, no per territoris conquerits)!

Molt bon Nadal, dessmond!

Joana ha dit...

M'agrada posar les palmeres i les muntanyes nevades juntes , els pastors i el riu amb els ànecs... els camins amb pa torrat i a sobre la molsa ...farina...i el caganer darrere la cova! ;)
Molt Bones Festes!!!

Joan Safont ha dit...

Les ties maries inunden els teatres... Jo fa uns anys vaig veure el Rei Lear, amb en Pou i dirigit per en Calixte Bieto, molt bèstia i punyent, i les tietes rient i dient mira mira en Manel de l'estació d'enllaç... Vaig fotre algun "volen callar!!"... Que hi farem...,

Per cert, potser ja t'ho he dit, o potser no... però Molt bon Nadal!

Dessmond ha dit...

zincpiritiones,
He que val la pena fer públic bocins d'aquest missatge?. Celebro que t'hagi agaradat! Molt Bon Nadal!

Joana,
Molt Bones festes i molt Bon Nadal.
Jo encara tinc per muntar el pessebre. Espero fer-ho aviat. Ara sóc a Mallorca i tampoc valia massa la pena plantar-lo.

Joan Safont,
Les tietes maries són una plaga. Són encantadores, però són un autèntic perill al teatre.
Molt Bon Nadal!.Molt Bones Festes!

Ramon,
Molt Bon Nadal!.Aquí tothom veig que ja ha plantat el pessebre. Mare de Déu!. Jo prometo fer-ho quan torni a casa. Ara, de moment, les figuretes estarien més aburrides que jo mirant un Barça-Madrid.
Molt Bones Festes!

L'Espelt ha dit...

Dessmmon... bon post nadalenc.
En fi, Bon Nadal a tu i als teus, i també a tots els lectors que tens!!!

Dessmond ha dit...

L'espelt,
Gràcies. Jo també espero que puguis gaudir d'un Molt Bon Nadal!

Anònim ha dit...

He vist que has fet els deures. Ara ja em puc subscriure i això em facilitarà les lectures, que és el que demanava en el meu post.
Bones festes!!!

pd
En realitat, ja m'he subscrit. No em sabrà greu si et subscrius al meu.