diumenge, d’agost 24, 2008

Escapada a Menorca

Menorca és una altra història. És el destí preferit per a molts catalans, a l’estiu. Just el que feia jo, de tant en tant, fins que vaig descobrir Mallorca en més d’un sentit. Encara hi tinc amics que segueixen fent el de sempre. Així és que quan l’estada dona prou de si, intento treure el nas per Menorca. A cop de ferry vol dir hora i escaig de trajecte.

No conec gaire bé aquesta illa. La meva experiència és de sol i platja, a menys que tingui la gran sort de topar amb dies ben rúfols. És aleshores que puc gaudir d’alguna excursioneta. Sempre en quatre rodes. Trobo el paisatge molt auster. Crec que és això el que atrau tant els catalans: calma visual, moral i espiritual. Defugim de qualsevol estridència i això és el que t’ofereix Menorca.

Hi hem anat a celebrar l’aniversari d’un bon amic. Ara ja té tres fills. A més d’intentar les rutines de fa molts estius, Menorca em recorda com passa el temps. Tres fills!. Enguany som al mig del no res civilitzat, on s’hi arriba després de resseguir una xarxa de caminois delimitats amb contundència per murs de pedra seca. Són alts. De tant en tant brama un ase afamat. Rere tanta pedra amuntegada hi apunta una mà de preciosos tresors. Així és que convoco dos d’aquests nens per anar a robar figues i raïm. En poca estona aconseguim un botí respectable. L’excitació de tal maldat fa que, a més de l’ase, la nostra cridòria recorri camps amunt i avall. Mai més tornaré a assaltar propietats privades en aquestes condicions. Només a Menorca em podia sortir bé una idea com aquesta. Passi el que passi sempre hi regna la calma.

Per no perdre el costum, també anem a una platja de dimensions reduïdes. Això no és motiu suficient per desanimar els que fan nudisme integral o als que no en fan. Allí mai no s’ha encetat aquest debat moralitzant. Ni s’hi ha practicat aquesta suposada pedagogia tant progre a favor de les bondats d’anar en pilota picada pel món. Mentre no emprenyis, disfressat del que vulguis.

Mai m’ha agradat el nudisme. No pas pel pes de cap creença. Em molesta moltíssim trobar aquesta fina sorra de platja segons a on. En determinada posició pot resultar com la fiblada d’una minúscula piranya. No. Detesto el nudisme. Per aquesta puta incomoditat i per qüestions estrictament estètiques. A vegades hi veig senyores que simplement fan vergonya. Senyores a les quals ja els ha passat l’edat per anar mostrant-se alegrement, en absència de qualsevol tela. O senyores joves i esveltes com gaseles, que no tenen els mínims de decència per lluir un pubis arreglat i que subministri el mateix goig que poden fer-ho, per exemple, llurs pits tersos. No entenc que puguis fer l’esforç per arribar a Menorca, disposada a fer nu integral i que racanejis quatre euros en depilació. Hi ha pubis de senyores tant summament descuidats, que en eixir de l’aigua arrosseguen de tot. A alguna li he vist jo enredat, a més d’algues, un principi de colònia de musclos trenant la primera corda. Jo, vestit i pentinat, em sé la fila que faig. En pilotes podria ferir la sensibilitat. I, malament si no fos així!. Voldria dir que la humanitat no té salvació ni la mereix. Decididament no m’atrau fer nudisme. No es tracta únicament de tenir-la més o menys llarga. Cal exhibir bon gust per damunt del decòrum.

Curs d’estiu apanyat pel bon català
Lliçò novena:
Es cul, sa cula

Arribats en aquest punt, se’m fa imprescindible proveir de material entenedor, tant si ets un catalanet que fa nudisme com si ets dels que, com jo, s’ho ha pensat dues vegades. Cal parlar amb propietat, per no dur a un abisme insuperable la relació entre principatins i baleàrics.

Quan hom fa referència a la titola, a Mallorca si ho volem fer educadament n’hem de dir “sa perdiu”. Quan la cosa té dimensions descomunals, aleshores és “el mastegot”. Quan xerres amb criatures el correcte és dir-ne “sa piula”. Si prefereixes el toc vulgar quedes perfectament bé emprant “es pardal”.

En cas de voler-nos referir a les senyores, la cosa educada és dir-ne “sa cotorra”. Més vulgarment pots optar per “sa fufa” o “sa figa”. I quan vulguis ser precís, per referir-te al clítoris, quedes magníficament parlant de “es gallet”. Això no s’ha de confondre mai mai amb l’expressió “cotorrí” o “cotorrí de sucre”, que no té res de matís sexual. Es fa anar per adreçar-te a una criatura amb molt d’amor, però filial. Hi ha qui també fa anar carinyosament amb els petits l’expressió “sa cula”, per referir-se al sexe femení.

16 comentaris:

Salvador ha dit...

Ha, ha, algues i musclos enredats a sa cotorra. Se t'està encomanant aquest humor mallorquí molt agut, molt fi i molt intel·ligent de què parlaves l'altra dia.

Dessmond ha dit...

Salvador,
S'hi poden veure les coses més inpensades en un pubis horrible i a l'aire. De fet el pèl d'aquestes parts acostuma a fer de filtre. I ja saps com va de neta la Mediterrània. Excepte petroli hi podries trobar de tot.

Rita ha dit...

A mi doncs aquesta opinió teva m'ha sobtat i evidentment no la comparteixo. I no és nudisme sí o no, seria massa senzill. Per la resta, com sempre, interessant tot el que ens expliques.

Dessmond ha dit...

Rita,
Què és el que t'ha sobtat?. Consti que el que dic sobre la lletjor, també és aplicable al cas masculí. És també per això que jo mateix no goso fer nudisme. Però compte: aquesta és la meva opinió. Allí on vaig jo hi ha gent que fa nudisme integral. I tothom respecta tothom. A mi, mentre em respectin, que es faci el que vulgui. Justament és el que faig jo. Tothom content i el nudisme, a Menorca, és una cosa natural i civilitzada. Com sembla ser impossible a Catalunya, on cal habilitar guettos.
Que potser ets nudista, tu?

Anònim ha dit...

Ei ja te veig per dins es terrossos corrent amb es nins amb ses figues, si ja heu dius tu bé a Menorca tot es calma.. umm que son de bones ses figues amb pa i sobrassada un gran luxe ja a moltes cases,ahir vespre revetlla de Sant Bartomeu a Montuïri a cas cosins soparem de tot i molt i havia un poal ple de figues verdes i negres..que no varen tocar voreres.

De més jove i sobre tot el meus anys visquen a Eivissa m'agradava fer nudisme, ara ja no, simplement em trobo més bé amb un bon banyador, ses meves popes i estries d'embarassos fan que el meu cos no m'agradi com abans, però no em fa res veure gent sense complexes em pareix genial...ja m'agradaria jo estar més segura del meu cos..com abans...
bona nit...

Dessmond ha dit...

Kpi,
A mi les figues em tornen boig. Per un paner sóc capaç d'optar pel robatori. Mare meva, quina revetlla passariau!
A mi tampoc em fa res veure segons què, que consti. Ja tinc una edat en que m'espanten ben poques coses. Però jo tampoc m'hi veig practicant-lo, tot i que no he passat els teus embarassos. El meu perímetre és un cementiri de porcelles!.

Joana ha dit...

Jajajaj...Molt bo el post i el vocabulari. De fet s'assemblen a alguns que diem per aquí: pardal, figa,etc...
Aquests dies hi tinc una part de la família , a Menorca...A veure si us heu creuat en alguna d'aquestes platgetes on es llueix "tipo" i "clanxinats" ;)
Salutacions!
Records a na S!

Joan Safont ha dit...

Jo de figues molt bones en vaig comprar a la ciutat vella de Jerusalem, i me les vaig anar menjant tot voltant. Un plaer.

Rita ha dit...

Des de fa anys, practico el nudisme, sempre que puc, a la platja, dessmond. Recordo una de les primeres vegades que ho vaig fer, quan encara no hi estava molt acostumada, que vaig veure una dona només amb un pit. L’altre no el tenia i en el seu lloc tenia una cicatriu, una ratlla de banda a banda del que hagués hagut de ser l’altre pit. D’entrada confesso que vaig pensar que on anava així, però de seguida vaig canviar d’opinió, tot admirant la seva naturalitat i l’acceptació del seu cos. I acceptant-se’l ella, l’acceptàvem tots. Potser aquell dia, sense saber-ho, em va marcar prou com per decidir-me del tot.

Des de fa temps, gaudeixo de nedar i prendre el sol nua. No, no tinc cap cos escultural. Tinc un cos, el meu cos, i l’accepto tal com és i no em molesta que me’l vegin com no em molesta veure els cossos dels altres, siguin com siguin. No considero que en fem exhibició, considero que actuem naturalment. Grans, molt grans, joves i petits. No ens fa cap vergonya veure’ns ni mostrar-nos. Amb els anys he comprovat que hi ha molt respecte entre les persones nudistes i una escala de valors, gosaria dir, menys superficial.

Evidentment, no pretenc que tothom ho faci, respecto qui no s’hi vegi amb cor i per descomptat ni ho critico ni ho censuro. Però m’ha sabut greu que hagis parlat de vergonya quan veus un cos nu que no està bé. I dels pubis més o menys peluts d’aquesta manera. Mai m’he endut res del mar jo en el meu pubis.

Si algun dia ho vols provar, cosa que t’aconsello, potser ho podràs entendre. I t’asseguro que a ningú li farà res veure’t, siguis com siguis. Es valoren les persones, no els cossos.
Bona nit!

Anònim ha dit...

Home! Mallorca - Menorca, un passejet d'una hora i mitja, amb Transmediterrànea, de port de Palma a Maò, de cap de les maneres, que aquest viatge, el vaig fer una vegada, fent el passarell i és el conte de mai acabar. Pesadissim!. El que cal és el que segurament vares fer, Alcudia - Ciutadella amb Baleària. Aixó ja és tota un altre cosa!.

No m'agrada especialment Menorca. La trobo aburrida...massa petita. Vista una vegada, vista per sempre...claustrofóbica. M'agrada molt més Mallorca.

Diuen que Menorca es conserva molt bé al marge del turisme massificat, i no és veritat, en general, la trobo tant turística o més que Mallorca, si exceptuem els llocs mallorquins que cal evitar, com Can Pastilla, Platjes de Mallorca o S'Arenal. I em posa dels nervis les dificultats per accedir a segons quines platges.

Referent al nudisme, que cada escú faci el que vulgui.

Qui coneix la platja de l'Illa Roja, no s'extranya pas lo més minim de que qui la frequenta sigui nudista. És una platja preciosa. És especialment bonic fer una passejada des de Sa Riera fins a la platja de Pals, passant per l'Illa Roja (és inevitable) pel camí de ronda. Cal fer-ho un dia tranquil d'hivern, és una passada la vista de tota la platja de Pals amb l'Estartit i les illes Medes al fons...amb la llum especial que te l'hivern (cal fer-ho al matí, que a la taqrda, no hi toca el sol). A l'estiu, no gràcies, perque entre altres coses, és plena de "voieurs" apostats sobre la platja fent-se el dissimulat. Una mica fastigós. De fet, és que a la platja, a l'estiu no hi vaig mai des de fa anys i panys...massa merder. A la Costa Brava, a la platja s'hi ha d'anar al setembre, que és la millor època de l'any des de que a l'estiu es produeix la invasió massiva de turistes que no et deixan ni sortir de casa.

Per acabar-ho d'arreglar, des de fa uns anys, als ajuntaments els ha donat per tallar l'herba dels marges amb uns tractors amb remolc. Mai saps a on t'els trobarás...però quant t'els trobas per la carretera, ja has begut oli. Despedeix-te de programar la teua arribada, et pots estar tranquilament tot el matí a la carretera, perque....no ho fan de matinada quant hi ha poc trànsit, no...s'hi possen a mig matí, organitzant unes cues kilomètriques.

Dessmond ha dit...

Joana,
Celebro que t'hagi agradat. Crec que aquest material es fa inprescindible per tal d'arribar amb bon peu a les Balears.
A Menorca hi ha tothom. Èrem dient: a veure si encara trobarem l'Artur Mas, que sempre hi ve de vacances i pam: apareix traginant la tovallola i els estris de platja. Una escena d'allò més casolana.
Trametre les teves salutacions a donya S.
Salut!

Joan Safont,
Jo mai les robaria, per aquestes contrades!. Als llocs sagrats sempre hi ha l'Esperit Sant guaitant!.
A veure si et recuperes ben aviat i fas la crònica de marres. Ens tens a l'expectativa!.

Rita,
Entenc que no t'agradi el que hagi dit, si ets de les que fas nudisme. Ara, fixa't que no faig apologia de res. Simplement deixo al vent la meva opinió.
Com que ho considero per damunt de tot una qüestió estètica, jo no en faig. Em meravella, també, veure segons qui perquè en termes de lletjor penso que em supera i de llarg. I no he anat mai rere ningú dient-li res. T'ho prometo/juro.
No és una qüestió de més o menys vergonya, perquè no és estrictament vergonya del que parlo. Ara, el que si em sembla censurable són aquests pubis tan tremendos. I qui diu pubis, diu aixelles. Aquesta manca de pudor per mostrar certes parts tan desendreçades si que em sembla criticable. Penso que diuen ben poc del seu propietari. Aquesta deixadesa, per més que m'ho pintin a l'oli, mai la podré veure com quelcom relatiu a una forma de "naturalitat".
A mi em molesta molt la gent que agafa un avió cap a Mallorca amb la tovallola al coll i enfundat en unes xancles. No és forma de viatjar amb transport públic. Ho sento, però és així que ho crec. O com que és diumenge ja pots anar a comprar el diari en xandall. Com si fins ara mai havia hagut diumenges.
Ah, mai he retret a ningú això de la tovallola o del xandall. Mentre no hi hagi una llei que m'hi obligui... Pensa que jo sóc liberal, per damunt de tot. Encara que no t'ho sembli!.
Ho vaig provar i no em va agradar. Això del nudisme, vull dir. El que no penso fer, per més que m'hi forcin, és anar endiumenjat a base de xandall.

Josep-Empordà,
Vaig fer això: Alcúdia-Ciutadella.
A mi Menorca m'agrada molt. M'agrada el paisatge i m'agrada la gent. Tot i criticar el tema del nudisme, m'agrada l'actitud amb la qual es practica: ningú s'esvera per res, ningú t'alliçona moralment ni et fa cap retret. Vagis en bolles, vagis amb banyador.
Ara, cert és que quan descobreixes Mallorca la visió baleàrica pateix una reconversió profunda.

Enguany això del turisme ha estat fluix, crec. Jo no he vist massa gent per arreu. Ni a Mallorca ni a Menorca. La cosa ha estat fantàstica.

Rita ha dit...

No és que no m’hagi agradat perquè faig nudisme. Tinc amistats que no en fan i això no ens suposa cap problema. No em perdo un dia de platja amb elles per un vestit de bany més o menys, me’l poso i llestos. El que em va sobtar va ser la manera d’expressar-te. I, com que em vas preguntar, et vaig contestar.

No obstant, és la teva opinió i és casa teva (el teu bloc) i tampoc pretenc ni molestar-te, ni alliçonar-te de res –pobre de mi!–, només vaig intentar explicar-te com ho veig i sento jo.

Saps que et llegeixo sempre –i ho seguiré fent, eh!–, com t’admiro i com n’ets de referent per a mi en temes polítics. Tampoc és dolent ni negatiu que un dia discrepem. De fet, la diversitat d’opinions sempre pot aportar-nos coses.

No m’agrada explicar coses massa personals meves, però faré una excepció: fa anys em vaig depilar les aixelles amb depilació elèctrica, o sigui: definitiva. Mira si en sóc de curosa amb aquest tema. De la mateixa manera, però, et diré que al nord d’Europa, moltes dones no es depilen ni les cames. Personalment, no m’agrada, però hi ha països on això és un tema cultural. Vull dir amb això que el que per a nosaltres pot fer deixat, per a un altre pot ser el més normal del món.

En fi, dispensa’m, no tornaré a dir res més del tema, em sap greu ocupar tan d’espai, quan sempre procuro passar de puntetes pels llocs. És cert que sóc impulsiva i a vegades hauria de comptar fins a 10 i aquest cop no ho vaig fer. Però potser, perquè et tinc simpatia i admiració, em van tocar més les teves paraules.
Una abraçada ben sincera, dessmond!

Anna Tarambana ha dit...

ALgues i musclos anredats al pubis? Jajajajaja! Mira, perdona pe`ro m'ha fet riure! ;) Estic d'acord amb tu, hi hauria d'haver una menadecodi per anar a la platja. Ja no tan sols a les nudistes, a totes en general... I, les dones som les que més se'ns pot criticar... moltes perden el nord amb l'edat!
A banda d'això, a mi Menorca em va enamorar quan vaig anar-hi fa tres o qutre anys. Fantàstica! No puc opinar de Mallorca... no hi hes estat, però no sé perquè abans repetiria Menorca.

Dessmond ha dit...

Rita,
Em sembla molt respectable el teu punt de vista. I estic d'acord amb tu que la diversitat és ben positiva.
Pel que dius al tema de la depilació: si que és cultural, però també és deixadesa. No he rellegit tot el que t'he dit, però en absolut ara si que no t'estava llençant una indirecta cap a tu. A Mèxic, per exemple, que una dona vagi amb les potes peludes la cosa es considera atractiva. Però a Menorca, les dones que he trobat eren o catalanes o autòctones. Rarament hi trobes altres ciutadanes.
No et sàpiga greu ocupar espai, en la discussió que sigui. Aquí podem parlar de tot. No cal que comptis a 10!. L'únic que pot passar és que jo no contesti. No per res, sinó perquè alguns cops em trobo que no tinc temps per fer-ho.
Jo he de dir-te que em trobo molt afortunat quan algú em deixa un comentari. Li ho agraeixo ben molt. Per exemple, sé que la l'Anna Tarambana em llegeix, però mai deixa un comentari. Fins avui!.

Anna Tarambana,
Ostres primer comentari teu i per estar d'acord amb mi!. Gràcies, gràcies!.
He de dir que els tio també foten pena, generalment. Jo procuro no mirar-me'ls massa, no fos cas que pogués donar peu a sospites infundades.
Menorca està molt bé. Amb això també estic d'acord amb tu. Ara, també he de dir que el dia que descobreixes Mallorca, s'acabat el bròquil. Sa roqueta té alguna cosa que enganxa.

Anònim ha dit...

Les meues estades a Menorca, sempre han estat curtes, i sempre tenen el mateix ritual, llevat d'alguna vegada que he aprofitat algún cap de setmana.

El meu ritual comença per, acabada la feina, aturar-me a Ferreries i anar a can Joan Doblas, artessá, a comprar abarques pels meus nets, fills i dona. Com que hi vaig fora de temporada estiuenca, moltes vegades he d'anar a cercar-lo a casa seua, perque té tancat.

A la mateixa Ferreries, al petit poligon industrial que hi ha a les afores de la població, hi ha una empresa que fa formatge de manera artesanal a la que sempre m'aturo a comprar un parell de peces de formatge curat. A mi m'agrada el curat, sec i fort, molt més que el Coinga industrial que se sol comprar per les nostres contrades.

Tampoc m'escapo de comprar sobrassada menorquina, una mica diferent a la mallorquina. La picant, m'agrada molt. A diferencia de la mallorquina, les peces, en comptes de ser peces arrodonides, son llargues i estretes...i és clar, el Gin i el Palo, aixó tampoc pot faltar.

Dec ser un esser extrany, donç la majoria de gent que conec i ha estat a Menorca, diu preferir Ciutadella a Maó. Qué voleu que us digui, a mi m'agrada més Maó, sense que aixó vulgui dir que no m'agrada Ciutadella, és clar.

El cas és que, una vegada vista la espectacular panorámica del cap de Cavalleria, el del Toro, les coves "troglodites" de Cala Morell i l'espectacular vista de Cap d'Artuix, des d'on es por veure perfectament els espadats del mallorquí cap de Formentor, em retiro cap a Maó i els seus voltants, a on hi ha llocs tant bonics com el "militar" Es Castell i tota la costa S.E. que és la que més m'agrada, no sense avants no haver-me aturar a Es Mercadal, a fer una caldereta a Ca'n Agadet...la fan tant bona o més que a Fornells i a un preu de mortal, no de rei borbonic.

De totes maneres, ho repeteixo, una vegada vist i comparat, prefereixo Mallorca. Hi ha més per triar.

Cordialment.

Anònim ha dit...

Ps.

Bé, sa naveta des Tudons i altres construccions megalítiques, també tenen el seu interés, però vistes una vegada, vistes per sempre.

Sabeu que es diu que a Menorca hi ha més vaques que menorquins?. Ha ha!.