Nou llibre de'n Tremosa
Dedicaré l’entrada a fer difusió de l’acte que avui se celebrarà per presentar el darrer llibre de’n Ramon Tremosa, titulat "Catalunya serà logística o no serà".
És un acte obert a tothom.
Lloc: Aula Magna de la Facultat d'Econòmiques de la UB (Avinguda Diagonal, 690)
Hora: 20.00 hores
Hi participaran Pedro Nueno, professor de l'IESE, i Germà Bel, catedràtic de Política Econòmica de la UB. No cal que digui que serà de gran interès.
Del seu llibre, en Tremosa fa notar:
“La primera part del llibre fa una valoració de la realitat i del potencial de la logística a Catalunya, en un context global d’integració econòmica creixent i en un context català de deslocalització industrial més intensa que en altres països i regions veïnes. També es presenta una comparació entre Catalunya i Flandes, atès que aquesta darrera és considerada la primera regió logística europea. El model de globalització de Flandes, en la qual pels ports i pels aeroports hi ha anat entrant la prosperitat, és un model a seguir per Catalunya.
La segona part del llibre revisa la situació de les infraestructures de transport a Catalunya, explicant les limitacions dels actuals models de gestió centralitzats avui encara vigents a l’Espanya autonòmica. El dinamisme sorprenent dels aeroports catalans dels darrers anys, malgrat la gestió centralitzada d’AENA que vol sucursalitzar-los a Barajas, s’analitza en termes de topada entre l’estat i el mercat. També s'analitza l’èxit turístic i comercial dels ports catalans, especialment per la creixent importància del turisme de creuers, que és confrontat amb la manca de connexió ferroviària de mercaderies amb Europa i el model radial de l’AVE: aquest model és criticat pel seu alt cost, per la seva mínima aportació a la productivitat i per la conversió de totes les ciutats de l’Estat espanyol en barris de Madrid.”
Aquest és un tema de molta actualitat ara mateix. I de capital importància, per poder seguir pensant en clau de país de primera. Estic segur que avui tindrem l’ocasió per fer provisions d’arguments. La major virtut –per a mi- de’n Tremosa és que fa entendores les coses que són material d’experts. Sempre t’arriba a convèncer perquè tens clar del que has discutit. I, cony, saber del que parles sempre és un grau.
Allí ens hi veurem, doncs. Fins llavors!
6 comentaris:
Fins ara.
joan safont,
Allí ens veiem.
veus , ara que avises jo no puc venir, en fi , esperem que en un altre ocasió...
VAGI BE!!!!
Ja donaras mes detalls... Deu n'hi do, pero, com en Tremosa insisteix i insisteix...
(De veritat ens hem de comparar amb Flandes? Catalunya pot lluitar per no ser la periferia de Madrid, pero sempre sera la periferia d'Europa...)
ra,
Acabo d'escriure una resposta que sembla que no ha prosperat. Tornem'hi doncs.
És cert que geogràficament Flandes és centre i Catalunya perifèria, però logisticament i comercialment hi ha alguns matisos. Rotterdam és la principal porta d'entrada de productes asiàtics per via marítima. Vaixells que arriben a Rotterdam per la mediterrània via canal de Suez. Fent la volta a mitja Europa per arribar al destí fianl. Així doncs, per aquest tipus de mercaderia, amb les infraestructures i la política comercial adequada, Barcelona pot ser més central que Rotterdam i Catalunya més que Flandes.
En tot cas Iesperant que en Dessmond ens ho confirmi) crec que en Tremosa apunta més a Flandes com a model d'economia dinàmica i centrada en el comerç que no pas pel que fa a logísitica estricta.
Fins aviat,
Marc Arza
Marc,
Jo també he tingut problemes per adjuntar comentaris. He decidit fer-los al bloc de notes i enganxar-los aquí. Si hi ha cap desgràcia no he de tornar escriure.
En el que dius, t'avances molt al que va plantejar en Tremosa. Però ell creu que la logísitica pot ser un sector emergent que pot acabar dinamitzant l'economia. No sé si per viure-hi exclussivament, però com a sector puntal de l'economia. De tenir un bon centre logísitic se'n deriven decisions crucials, com l'establiment d'indústries, per exemple.
En Tremosa creu que fins i tot hi ha capital privat que estaria disposat a invertir en la millor de les infrastructures, per tal de poder arribar a un nivell de primera. En el fons és allò de sempre.
Estic meditant un possible post al respecte. Però vaig de bòlid.
Publica un comentari a l'entrada