dimecres, d’agost 09, 2006

Alarma social

Fa temps que ronda per casa. Que ho comenta el veí del tercer. Que la senyora del forn de pa se n’exclama i la peixatera del Carmel l’ha arribat a personificar.

Potser el cas que més difusió ha tingut és aquest darrer, el de la peixatera. Arran de tota la desgràcia –en aquest cas no va ser temeritat!- del Carmel, la senyora peixatera va interrogar-se molt vehement ella, sacsejant el ganivet esmolat i sanguinolent de la seva ma dreta: “Como es posible que se haya utilizado el método austríaco para hacer el metro en el Carmelo”?. Aquesta pregunta que diaris, ràdios i televisions ens la van presentar així d’òbvia, sembla a la vegada, que aquesta part de la humanitat que es dedica a fer el metro per Barcelona, ni se li hagi passat pel cap altra opció que aquesta. No em refereixo justament als bidells de la Generalitat, a cap dels centenars de secretàries o dels milers de funcionaris que cada dia marquen religiosament la seva tarja al rellotge de fitxar. No. Els enginyers, els tècnics, els topògrafs, els gerents, la direcció d’obra –amb els seus enginyers i els seus tècnis- o la UTE que executa l’obra –també amb els seus enginyers i més tècnics i caps d’obra especialistes- tots ells la vessen, al meu modest entendre, per no haver-se passat pel mercat municipal a comprar unes cloïsses fresques i aprofitar la visita per enunciar a la peixatera la pregunta òbvia de sempre que vas a fer un túnel: “Conchi, que te parece si le metemos método austríaco al Carmelo?”.

No fer això va tenir conseqüències per tot conegudes: alarma social.

Fins i tot va haver-se de formar una comissió parlamentaria, on va desfilar tothom i s’hi van exhibir numerets molt pensats per a la galeria.

L’alarma social és un animal que apareix i es transforma, en formes i situacions inesperades. Hi ha qui el sap domesticar més que d’altres. És per això que l’alarma social se la pot veure embolicada en assumptes de naturalesa dispersa:

>El consum de cànnabis i heroïna. Se n’ha disparat el seu consum perquè no genera alarma social.
>Iberia es repensa abandonar el Prat, donat que pot generar alarma social i econòmica.
>El bullying i les pallisses que els menors enregistren amb el seu mòbil han fet créixer l’alarma social.
>Conjuntament, Francisco Camps, i els sindicats de FGV es van comprometre a analitzar les causes de l’accident, amb "rigor i transparència". Per no crear alarma social.
>Caldrà felicitar els responsables dels Mossos d'Esquadra i els més de 300 agents que han resolt un cas que ha suscitat una gran alarma social, si se’n confirma l’autoria de Remedios Sánchez en la mort de quatre avies.
>Les afirmacions dels peperos són tan desmesurades en tot el que fa referència al procés de pau –a Euskadi-, que no susciten alarma social perquè l'opinió pública sembla haver-se immunitzat després de tres anys d'insults continus i catastrofisme desbocat.
>Pel que fa als robatoris a diferents xalets, amb violència inclosa, l'intendent Joaquim Bayarri afirma que "Ja s'estaven preparant dispositius des de l'any passat en zones problemàtiques", però davant l'augment de denúncies i l'alarma social que s'havia creat, es va considerar convenient fer un salt qualitatiu.

Senzillament: l’alarma social és la hòstia. Voldria saber qui la mesura i qui és bo per interpretar-la. Sobre tot perquè hem arribat a l’extrem que els jutges decideixen la presó d’un presumpte inculpat o retirar la llibertat a algu que havia de ser excarcerat per mor d’aquest monstre, encara tan per definir.

Quan de temps haurem de patir l’alarma social? És realment alguna cosa més que permet als media fer de voltors amb totes les de la llei?.

25 comentaris:

conopium ha dit...

Me sembla que amb les dos últimes ratlles del post t'has contestat a tú mateix. Totalment d'acord

Àirum ha dit...

Home Dessmond, és que si no hi ha alarma social no es venen diaris ni puja el share dels telenotícies. Això a Antena3 ho saben perfectament i últimament a TV3 d'això n'han après molt.

bellosoli ha dit...

està molt bé això que dius del Carmel perquè, a més, no deien "por que se ha utilitzado el metodo austriaco?" sino que deien "por que se ha utilizado el NUEVO metodo austriaco?" a per tot. També pels telenotícies. I ho deien fent enfasi a NOU/NUEVO, perquè clar, utilitzar quelcom nou és temerari. El que no sabien, pobrets, és que se li diu nou no perquè s'acabi d'inventar sinó per contrastar-ho amb l'antic que data dels anys 30, crec. En canvi, el nou, és dels anys 60. Així que tan nou no és i per tant no és tan temerari. Si la penya sabés que la majoria (o quasi tots) els túnels del país s'han fet amb aquest mètode... be, menys la línia 9 que es fa amb tuneladora. Però és que per aquesta línia se les estan gastant que dóna gust. Exemple clar és que en comptes de dos túnels paral·lels, com es fa ara per tota europa, aquí, més xulos que ningú, s'ha optat per un de sol amb el doble de diametre. Ja només la diferència de moviments de terra fa esgarrifar!

L'alarma social serveix molt be a qui la crea. A la societat ja no ho tinc tan clar... Per cert! que se n'ha fet de la grip aviàtica? ja no toca?

Anònim ha dit...

Ja ho pots bén dir.

SVerger ha dit...

Tens molta raó.

dospoals ha dit...

alarma social i poc esperit crític: no hem evolucionat gaire des de Jaume el Conqueridor

astrid ha dit...

Trobo que està molt ben trobat el tema d'aquest post. Fer veure que està naturalment assumida l'existència d'una entitat (l'alarma social), que de fet no és res més que una invenció, i fer-ho a més amb ironia. Felicitats!

Dessmond ha dit...

Conpium,
Potser em contesto. Però faig una pregunta oberta, per tal de veure si és un problema que tinc jo o és que hi ha més gent que pot pensar el que exposo.

Àirum,
El paper dels media per tergiver-sar la realitat al seu favor és un símptoma de que la llibertat està amenaçada.

Bellososli,
El Carmel ha actuat de paradigma per poder exposar el tema.
Pel que fa a la Línia 9: passar de fer dos túnels a un, estalvia moltes coses, entre elles moviments de terra. Aquest sistema és molt segur, sobre tot pel que fa a la seguretat en les fines d'execució i seguretat per la població, allà on es contrueix.
Aquest sistema portarà molt avantatges de molts tipus: des de l'optimització de la calefacció/refrigeració, evitar accidents o temptatives de suicidi a les vies, plantejar-se la possibilitat de transportar mercaderies a més de passatgers. El seu sistema constructiu és innovador, cosa que permet executar l'obra en uns terminis mais vistos abans, donat que es pot treballar ininterropundament, sempre que la tuneladora no s'espatlli.
La línia 9 és un tema emblemàtic. No ens el carreguem. És una mostra d'avanguarda a tot Europa, sens dubte.

La grip aviària?: una presa de pèl amb dosis d'alarma social.

Sverger,
Gràcies pel comentari, per deixar constància del que et sembla. Em fa feliç saber-ho.

Dospoals,
Jo diria que des de fa un temps, estem reculant, quant esperit crític col·lectiu. És un bon problema, si.

Astrid,
T'agreixo molt le teves paraules. I celebro haver-te comunicat exactament això. A vegades costa molt trobar el punt per explicar el que sents. Salutacions. Per cert, has escrit correctament l'enllaç al teu bloc? No puc anar-hi!

l'avi ha dit...

Benvolgut Dessmond, l'alarma social, tal com dieu, és directament proporcional a l'espai que hi dediquin les ràdios, teles i diaris. Portades a tots els diaris: Gran alarma social. Pàgines interiors: Mitjana alarma social. Una peça suelta: Baixa alarma social. Cap comentari: Alarma social nul·la.
I així ens va la fira.

bellosoli ha dit...

nono, desmond, crec que t'equivoques. 2*Pi*(r)^2 és considerablement més petit que Pi*(2*r)^2 = 4*Pi*(r)^2 !!! la primera és la secció de dos túnels de radi r mentre que la segona és la secció d'un sol tunel de radi 2r. Com pots veure la secció de la segona és més gran. I la secció multiplicada per la longitud dona el volum de terres que, evidentment, és més gran en el cas d'un sol túnel de radi doble que en dos de radi mig. Està clar que els dos túnels no serien de radi la meitat que el d'un sol tunel, però no serien mai prou grans com per a superar el moviment de terres de l'altre. Per a que el superés s'hauria de fer dos túnnels de quasi 10 metres de diàmetre! i aquest diàmetre és clarament excessiu per un sol vagó.

A més, la secció de la linia nou és de 12 metres, d'entre altres raons, perquè cal encabir-hi, dins d'aquest diàmetre, les estacions, ja que el diametre d'una tuneladora no és variable. Així s'està construïnt un túnel amb secció d'estació per tot el recorregut!!! Cosa que és una mica bèstia, la veritat.

Els túnels major diàmetre major inestabilitat. Així que és molt i molt més segur dos forats petits que un de gran. Les tuneladores s'espallen sempre. Se'ls hi ha de canviar la capçalera quan toca ja que el material d'un tunel tan llarg mai no és homogeni i requereix una capçalera diferent segons la duresa i abrassivitat. O sigui que millor dues tuneladores, una per cada forat, que mentre se n'arregla una es treballa amb l'altra.

I el tema calefacció/refrigeració... la línia 9 el que farà és condicionar les estacions ja que estaran separades de les vies per mampares i portes automàtiques, però el túnel només es ventilarà. Així que no hi te res a veure que sigui doble o un de sol amb radi doble.

Toca, a més, l'explotació de la línia. El túnel es divideix en dues plantes. En una es circula en un sentit i en l'altra en l'invers. La secció és massa justa per a que hi hagi dos vagons en paral·lel. Què passarà quan un vagó s'espalli? Doncs cagada! La línia bloquejada perquè no es pot apartar!

A més, pel que em va dir un colega meu que treballa als FGC (i que per cert, allà tampoc no estan d'acord amb el métode utilitzat) la meitat del pressupost de la generalitat s'aquest any se'n va a la linia 9 !!! em sembla exagerat el cost d'aquesta línia. Apart que la profunditat a la que arriba a circular és de fins a 40 metres! Els trens no suporten grans pendents però tampoc cal passar-se i no posar-ne cap.

Actualment la major part dels meus col·legues estan treballant en la línia 9, tant en construcció com en enginyeria. I l'obra té tots els problemes d'una gran obra, ni més ni menys. L'altre dia a un colega els hi va sifonar un pou i han perdut un mes per buidar-lo. I un altre està fregit (que està en enginyeria) fent detalls i calculs de coses que no tenen res a veure amb el que el projecte del 2003 preveia (que pel que és veu és un projecte bastant bàsic).

No se, per mi la linia 9 és molt necessària i crec que s'havia de construir. Però no crec que sigui un exemple a seguir per ningú la manera com es fa. Massa cara i poc útil. A la resta d'europa es tendeix a fer dos túnels paral·lels que és molt més segur tant per circulació com per la resposta del terreny que transmet millor les càrregues. A més, si hi ha un incendi l'evacuació és més fàcil. La gent canvia de túnel pels comunicadors i es segella el túnel incendiat. Si hi ha un incendi a la linia 9 la gent ha de confiar que els ascensors funcionin! i no deixen d'estar dins del mateix túnel.

Peroides ha dit...

Molt interessant tot plegat. I especialment el diàleg Dessmond-Bellosoli sobre els tunels.

(Si seguiu per aquest camí algú determinarà que les vostres opinions poden crear alarma social sobre el futur de la linia 9.No us estranyi).

Dessmond ha dit...

Avi,
A mi també em sembla una mena d'abús encobert, això de l'alarma social. Un invent més perillós del que sembla, perquè ens el mengem sense piular i és una forma sibilina de retallar les llibertats. Sobre tot a qui li afecti directament.

Bellosoli,
Em deixes parat per la teva resposta. Raò teòrica no te'n falta. Ara jo tampoc no volia engegar una discussió sobre la L9, que jo personalment me la miro amb molt de respecte des de vàries perspectives.
Només diré que la gent de Ferrocarrils en aquesta obra no entren ni surten. És un tema que surt de la conselleria de Política territorial i que gestiona directament GISA, sense que FGC hi tingui res a dir, més que com nosaltres:pura especulació.
Pel que fa a la inestavilitat: és un tema teòric. Cadascuna de les set peces que forman una anella del túnel garanteixen aquesta estavilitat. És una pura qüestió de calcular les pressions/tenssions màximes que hagi d'absorbir en cada moment cada secció de túnel.
Realment creus que no en aquesta obra, sino qualsevol altra, no es té en compte si s'espatlla un vagó?
Tu mateix ens fas notar que s'esta construint un tunel, que a més d'encabir el tren hi haurà la secció per permetre-hi l'estació. I aquesta secció la tindrem al llarg de tot el túnel, que a tu et sembla excessiu. Bé, és en aquest "sobrant d'espai" on es podrà col·locar un tren avariat. És a dir, una avaria serà molt més ràpida de solventar. Aquest sobrant, a més permet plantejar més coses, sobre tot de futur: combinar freqüencies de trens o mercaderies. Això és molt nou pel que fa a usos d'una línia de metro. Hem de pensar que arribara a l'aeroport.
Tema d'incendis: el projecte compta amb el vist-i-plau de bombers, entre d'altres.
Ara, Gisa té a disposició del públic uns quants punts d'informació en el mateix territori, que et poden assabentar de qualsevol dubte, bastant millor que jo o que els teus contactes a FGC.
Salut i em deixes parat pel teu alt coneixement del tema!

Dessmond ha dit...

Peroides,

Ja tens bona part de raò.
A mi la L9, lluny de generar-me alarma social, el que fa és generar-me admiració. És un exemple de coses ben fetes i que ens hauriam de sentir orgullosos.
I qualsevol dubte, cercar-lo a la font. A aquests punts d'informació que hi ha per Badalona, Santa Coloma, Lesseps, Sant Andreu, etc.

bellosoli ha dit...

be dessmond, és que sóc enginyer de camins, així que em toca saber del tema tot i que no en sóc un expert ni molt menys. Com t'he dit tinc molts colegues (enginyers de camins) treballant a la línia 9 (en les diverses UTEs) i m'expliquen com van les coses. Fins i tot en tinc un que està a l'enginyeria redactora del projecte calculant.

Sobre el colega dels FGC, és cert que aquest ent no hi té quasi res a veure, però alguna cosa si. La línia 9 al seu pas per Zona Franca (crec) passa just per sota dels FGC i per foradar cal que es carreguin els murs pantalla dels FCG, així que estan constantment informats, tenen el projecte, i al meu colega li tocarà anar a mirar com van les coses.

Sobre l'estabilitat és qüestió de força bruta. Està clar que si s'arma moltíssim la secció aquesta aguantarà siguin les que siguin les càrregues, sempre hi pot haver una solució tècnica, més o menys cara. Però com més gran és la secció del forat pitjor és la transmissió de tensions, el forat tendeix a tancar-se més i, per tant, cal armar-lo moltíssim més (i això és caríssim).

De totes formes tu també en saps prou del tema, ja ho vaig veure quan parlaves al post de la construcció! així que potser n'ets especialista i estic fotent la pota!

karbeis ha dit...

Si per culpa de "l'alarma social" IBERIA es repensa això d'abandonar el Prat, facilitant que s'hi instal.lin companyies més eficients... em cago amb l'alarma social!

Realment, "l'alarma social" arribarà un moment que jo no serà tal. Per pesada. L'avorrirem.

Dessmond ha dit...

Bellosoli,
Doncs si ets del ram, t'aconsello que agafi informació a la font.
El projecte de la L9 és apassionat de debó.

Karbeis,
Jo no crec que Iberia es replantegés marxar. Estava negociant amb AENA i va aconseguir més de 40 mil metres quadrats al Prat per tenir angars. Jo també hagués volgut que executés l'amenaça. Com si no existissin més companyies al món.

Galderic ha dit...

Parlant de la línia 9, mireu aquest titular de El Periodico de l'any 2000:

http://www.reed.edu/~reyn/Linia9.pdf

Dessmond ha dit...

Galderic,
Ostres, al 2004 la L9 arriba a l'aeroport... Hi arribarà, tard i de trascantó.
Si tirèssim d'hemerotques...n'hi hauria per saltar d'un cinquè pis.

Galderic ha dit...

Doncs millor no tirar d'hemeroteques perque saltar d'un cinquè pis feu fer mal.

Xeix ha dit...

Si, Dessmond:
També penso que "l'alarma social" és una eina de poder i prevaricació utilitzada pels mitjans de comunicació. La capacitat de generar o atenuar alarma social sobre qualsevol tema és un dels principals motius pels que partits polítics i grups de poder s'interessen tant per controlar mitjans de comunicació.

Karbeis:
Totalment d'acord amb això d'Iberia i El Prat. Que se'n vagin! De paràssits ja en tenim massa, a Catalunya.

Dessmond ha dit...

Xeix,
Tens raò. O almenys penso bàsicament com tu.

Anònim ha dit...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it camera surveillance hidden

Anònim ha dit...

Where did you find it? Interesting read » » »

Anònim ha dit...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it messaging mobile motorola phone photo nascar cell phone pouches Free lg cellphone wallpapers big tits fans pornstars bad credit credit cards offers antiradiation cel phone Burnout cellphones Online game cheat+illegal Replace motherboard battery inspiron 7000 Pewter mizpah coin necklace http://www.debt-consolidation-services-2.info/connecticutdebtconsolidationcompany.html

Anònim ha dit...

Best regards from NY! video editing schools